5 – 8 maart 2020
Collectible – The fair for 21st century design (Special projects: Design Museum Gent)
Vanderborght building
Schildknaapstraat 50
1000 Brussel
Brussel
België
Voor het Van Eyck-jaar brengt Design Museum Gent vanaf 13 maart een grote tentoonstelling over vernieuwend en divers kleurgebruik. ‘Kleureyck. Van Eycks kleuren in design’ vertrekt vanuit Jan van Eycks ongeziene kleurgebruik en laat zien wat kleur betekent voor hedendaagse designers.
Curator Siegrid Demyttenaere selecteerde voor Collectible in Brussel enkele ‘Kleureycke’ stukken uit de collectie van Design Museum Gent als preview. Ook mijn werken ‘Verre églomisé’ & ‘Flower Vase’ zullen hier worden getoond.
Van 13 maart – 6 september zullen de objecten in het museum te zien zijn in een pigmentenparcours met zo’n 100 designstukken, gerangschikt volgens kleurgroepen. De geselecteerde stukken tonen een bijzondere aandacht voor kleurgebruik, vakmanschap en onderzoek, net zoals het werk van Jan van Eyck.
24 november – 1 december 2019
PAN Amsterdam
Beurs voor kunst, antiek en design (Rademakers Gallery)
Amsterdam RAI, Hal 8, Stand 3
Europaplein
1078 GZ Amsterdam
www.pan.nl
www.rademakersgallery.com
14 – 18 november 2019
The Salon Art + Design (J. Lohmann Gallery)
Park Avenue Armory 643 Park Ave New York
NY 10065
New York
USA
T: +1 212 734 1445
www.everfest.com/e/the-salon-art-design-new-york-ny
www.jlohmanngallery.com
22 februari – 15 mei 2022
IGS – GLASS WITHOUT BOUNDARIES
North Bohemian Museum
Masarykova 437/11
460 01 Liberec 1
Czech Republic
www.muzeumlb.cz/en
Tijdens mijn deelname aan het International Glass Symposium in Nový Bor (CZ) heb ik van afval-glas de chandelier ‘Left-over Glass’ gemaakt. De realisatie was i.s.m Aleš Zvěřina & studio AZ–design.
U bent van harte welkom de werken van alle 45 IGS-deelnemers te zien.
Verkiezing kunstenaar van het jaar 2022
Barbara Nanning, Ceramic-Glass Sculptor, genomineerd!
Beste mensen,
Ik ontving het fijne en eervolle bericht dat ik een van de genomineerde kunstenaars ben voor de eretitel Kunstenaar van het jaar 2022.
Ik heb inmiddels de halve finale bereikt.
14 – 17 november 2019
Affordable Art Fair (Rademakers Gallery)
Hamburg Messe u. Congress GmbH
Hall A3 (Entrance Lagerstrasse Gate A3)
20357 Hamburg
Duitsland
31 october – 3 november 2019
SOFA sculpture objects, functional art and design (J. Lohmann Gallery, New York)

3 x 32 x 20cm
Festival Hall, Navy Pier
600 East Grand Avenue
Chicago, IL 60611
USA
www.sofaexpo.com
www.jlohmanngallery.com
joern@jlohmanngallery.com
8 september – 5 oktober 2019
Manische Patronen
Cokkie Snoei
Mauritsweg 55
3012 JK Rotterdam
T: 010 4129274
www.cokkiesnoei.com
info@cokkiesnoei.com
De tentoonstelling Manische patronen brengt werk van kunstenaars en vormgevers samen. Hierbij gaat het niet om het afbakenen van disciplines maar veel meer over hoe de deelnemers vanuit verschillende standpunten een gemeenschappelijke passie voor patronen en structuren delen. Herhaling, ordening maar ook het creëren van vrijheid binnen een patroon spelen een overkoepelende rol. Niets is saaier dan veel van hetzelfde. Er is veel aandacht voor de oneindige herhaling van onderdelen van de voorstelling. Hierin schuilt het manische van de titel. Aan de obsessieve herhaling is schijnbaar niet te ontsnappen. Ook is er visuele drukte in het werk en de opstelling. Het is een spel tussen rust en onrust.
De deelnemers aan de tentoonstelling hebben een gemeenschappelijke interesse in minutieus werk. Het grote gebaar heeft plaats gemaakt voor oog voor detail. Van Less is More is geen sprake. Er is veel aandacht voor behang en textiel, een nieuw aandachtsgebied voor veel designers. Ook vanuit de klassieke kunstnijverheid is een nog steeds grote belangstelling voor het decoreren van vazen en schalen met zich herhalende patronen. Het vlakke werk laat een veel vrijere benadering van patronen zien.
De enige uitzondering op dit alles zijn de portretfoto’s van manisch depressieve patiënten door Carla Kogelman die op een uitzichtloos behang van een labyrint van studio Job worden gepresenteerd.
Samenstelling: Thimo te Duits, oud conservator Museum Boijmans Van Beuningen
Deelnemende kunstenaars en vormgevers: Bas van Beek, Carla Kogelman, Wilma Kuil, Keetje Mans, Robin Speijer, Barbara Nanning, Kim van Norren, Bertjan Pot, Gerco de Ruiter, Sebastiaan Straatsma, Studio Job
La Tendresse gelimiteerde oplage
€ 950
Afmetingen: 18 x 19 x 13 cm
Glas, overlay, geblazen, geslepen, genummerd, gesigneerd.
er gelegenheid van mijn 40 jaar kunstenaars jubileum heb ik het glasobject La Tendresse in een oplage van 19 stuks gemaakt.
Alexandrit glas is een Dichromatisch glassoort dat door polarisatie, daglicht of kunstlicht, in kleur verandert. Het wordt nog maar op zeer beperkte schaal toegepast en maakt objecten uitgevoerd in dit type glas tot een geliefd verzamelobject.
Voor meer informatie:
Rademakers Gallery KNSM-Laan 291
1019LE Amsterdam
T: + 31 20 622 54 96
M: + 31 6 423 022 93
www.rademakersgallery.com
info@rademakersgallery.com
7 september – 17 november 2019
Barbara Nanning – Eternal Movement
Rademakers Gallery
KNSM-Laan 291
1019LE Amsterdam
T: +31 (0)20-622 54 96 | +31 (0)6 423 022 93
www.rademakersgallery.com
info@rademakersgallery.com
Op verzoek van Rademakers Gallery heeft Barbara een speciale gelimiteerde editie van 19 glasobjecten La Tendresse gemaakt.
Deze wordt u met de kunstenaarsmonografie Barbara Nanning – Eeuwige beweging. Keramiek, installaties en glaskunst aangeboden voor € 950.
7 – 15 maart 2020
TEFAF Maastricht (Pierre Marie Giraud, Brussel) Stand 621
MECC Maastricht
Forum 100
6229 GV Maastricht
Pierre Marie Giraud specializes in unique pieces by international artists working in ceramics, glass and decorative arts. Founded in Brussels in 2005, the gallery represents an exceptional group of established artists from Europe, North America, Japan and Africa, and regularly showcases their work in both solo and thematic exhibitions. The minimalist and light-filled interiors of the gallery, which is housed in an elegant nineteenth-century townhouse, reflect Giraud’s considered approach towards the presentation and appreciation of contemporary applied art. At the same time, the spaces are domestic in scale, which reinforces the link between art and everyday life. The gallery is known for exhibiting only the very best and most original makers, and work that embodies conceptual, technical and aesthetic innovation. Pierre Marie Giraud is internationally recognized for his unparalleled expertise in ceramics. He regularly advises European and American museums on collection acquisitions and curatorial issues, and collaborates with a number of institutions on the promotion of contemporary ceramics. The gallery participates in fairs such as Design Basel and Design Miami, and is also noted for producing monographic publications on the artists featured in the exhibition programme.
Artist in the Spotlight – Barbara Nanning
J. Lohmann Gallery, New York
J. Lohmann Gallery is pleased to present a new collection of glass designs by the artist Barbara Nanning.
Nanning’s mesmerizing sculptures unite tradition with innovation and are a fusion of carefully chosen unconventionally combined elements.
Barbara unites classical artistic methods with an innovative use of materials to achieve an entirely unique language of form, one which often evolves in the making process. As Barbara notes “after each of my trips abroad I return to my studio with a profusion of new ideas about colour, design and texture that has profoundly influenced my work.” Nanning sets down her inspiration in dozens of sketches, drawings and photos that function as a memory aid.
Nanning continues: “I see myself as a material bound artist, inventing and developing unusual methods and techniques with new surface textures. I heavily rely on the malleability of the material and explore experimentally the boundaries of what is possible. With my work I try to capture the essence of motion and growth”. Nature, both organic and inorganic, is a constant source of inspiration for Nanning. She examines crystals, jellyfish, flowers and micro organisms with an almost nineteenth century fascination for form, structure and geometry. The designer combines regularity with fluidity, order with chaos and the rigid with the informal.
Barbara Nanning was born in The Netherlands and lives and works in Amsterdam. She graduated from the prestigious Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam and is the recipient of several international awards. Nanning’s work is represented in the permanent collections of the Musée des Arts Décoratifs, Paris; the Museum of Fine Arts, Boston; and the Stedelijk Museum, Amsterdam, among many other important museums.
Park Avenue Armory
643 Park Avenue at 66th and 67th Streets
New York, NY
USA
31 augustus 2019 – 1 maart 2020
Barbara Nanning
Ter gelegenheid van haar 40-jarig jubileum als kunstenaar, is in het Kunstmuseum Den Haag van 31 augustus 2019 – 1 maart 2020 de tentoonstelling Barbara Nanning te zien.
Kunstmuseum Den Haag
Stadhouderslaan 41
2517 HV Den Haag
In het centrum van de cirkel is een rustpunt. Vanuit het rustpunt komt beweging. En dat is wat ik doe; de essentie van beweging en groei vastleggen in mijn werk.’ – Barbara Nanning
Voor Barbara Nanning (1957) is de cirkel altijd een belangrijk uitgangspunt. Haar vormen en structuren komen voort uit een ronddraaiende beweging die zij laat stollen in glas of keramiek. Dit jaar doet zij dit precies veertig jaar, toegepast in objecten en installaties. Aan de hand van een twintigtal werken belicht de tentoonstelling Nannings unieke beeldtaal die een link legt tussen de organische en anorganische wereld.
Nanning werkt aanvankelijk met keramiek voordat zij zich toelegt op glas. In 1979 studeert zij af aan de Amsterdamse Gerrit Rietveld Academie, tegelijkertijd met Geert Lap en Babs Haenen, met wie zij de kern vormt van een nieuwe generatie Nederlandse keramisten die internationaal bekendheid verwerft. In 1994 – op uitnodiging van het Nationaal Glasmuseum en de Glasfabriek Royal Leerdam – experimenteert Nanning voor het eerst met het voor haar tot dan toe onbekende en afstandelijke materiaal. Haar eerste sculpturen geeft zij vorm door de geblazen objecten te verzagen en daarna te slijpen en te polijsten.
In de afgelopen vijfentwintig jaar heeft Nanning een indrukwekkend glasoeuvre opgebouwd dat in talloze museale en privécollecties in binnen- en buitenland is vertegenwoordigd. Veel van Nannings objecten en installaties geven de suggestie spontaan te zijn gegroeid, als kristallen, kwallen, bloemen of micro-organismen. Ze roepen spanning op en laten zien dat de tegenstelling ‘door de natuur gevormd’ en ‘handgemaakt’ minder rigide is dan vaak wordt gedacht.
Nannings unieke beeldtaal en manier van werken zijn voor een belangrijk deel ingegeven door haar langdurige verblijven in het epicentrum van glasproductie in Europa: Nový Bor. Jaarlijks reist zij af naar deze Tsjechische stad waar zij met behulp van ervaren glasblazers de meest verrassende vormen en structuren creëert.
Gelijktijd met de tentoonstelling verschijnt de kunstenaarsmonografie in het Nederlands en Engels:
- Titus Eliëns: Barbara Nanning – Eeuwige beweging. Keramiek, installaties en glas kunst. Waanders & de Kunst, Zwolle.ISBN 978 94 6262 255 5
- Titus Eliëns: Barbara Nanning – Eternal Movement. Ceramics, Installations and Glass Art. Waanders & de Kunst, Zwolle. ISBN 978 94 6262 256 2
Deze expositie is tot stand gekomen dankzij een stipendium van:
Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, Rotterdam
Stichting Modern Glas, Bussum
Stichting Stokroos, Utrecht
28 – 29 september 2019
Open ateliers WG
Zaterdag 28 én zondag 29 september van 12 tot 17 uur in Paviljoens 18 en 19.
Atelier & Showroom Barbara Nanning
WG-Plein 65 – showroom
barbara.nanning@aie.nl
17 – 22 april 2019
KunstRAI
Rademakers Gallery (Stand 15)
RAI Amsterdam
Europaplein 24
1078 GZ Amsterdam
www.kunstrai.nl/home/
www.rademakersgallery.com
Mobiel: 06 42302293
info@rademakersgallery.com
11 – 16 juni 2019
Design Miami/ Basel
Booth G40
“Un Intérieur Contemporain”
Messe, Hall 1 Süd
Pierre Marie Giraud
Messeplatz 10
Basel
Zwitserland
T: +32 2 503 0351
basel2019.designmiami.com
www.pierremariegiraud.com
6 juni – 12 juli 2019
Only Women
Rademakers Gallery
KNSM-Laan 291
1019LE Amsterdam
020 622 54 96
06 42 302 293
www.rademakersgallery.com
info@rademakersgallery.com
Opening: Donderdag 6 juni van 18.00 – 21.00 uur.
Kunstenaars: Cécile Bichon, Florentijn de Boer, Lita Cabellut, Iris van Herpen, Barbara Nanning, Maayke Schuitema, Sophie Steengracht, Cathalijn Wouters
17 – 19 mei 2019
Biennale du Verre que le Musée du Verre de Charleroi
VILLE DE CHARLEROI
Musée du Verre
Rue du Cazier, 80
6001 Marcinelle
België
T: +32 (0) 496 599 214
www.charleroi-museum.be
1 – 3 november 2019
Glas en Keramiek Beurs Leerdam
Dit jaar toon ik nieuw klein en groot kleurrijk werk op het Balkon in de Theaterzaal.
De entree voor de Glas en Keramiek Beurs bedraagt 12 euro per persoon.
Kinderen tot 12 jaar mogen onder begeleiding gratis naar binnen.
Openingstijden:
Vrijdag 1 november: 13.00 – 19.00 uur
Zaterdag 2 november: 10.00 – 17.00 uur
Zondag 3 november: 10.00 – 17.00 uur
Adres:
Cultureel Centrum Het Dak
Tiendweg 9. 4141 EG Leerdam
T 0345 – 613 626
glaskunstbeurs.nl