Watertoren Naaldwijk
Werk in uitvoering
De monumentale watertoren in Naaldwijk krijgt mogelijk een nieuw leven.
HET Architectenbureau in Naaldwijk wil er een luxe appartementengebouw naast bouwen en onder de koperen koepel een penthouse maken van drie verdiepingen. Het is al jaren niet meer in gebruik voor de opslag van water, maar geldt wel als een beeldbepalend baken van Naaldwijk. Het gebouw is in de verre omtrek te zien.
De opdracht voor Barbara is om met respect voor het monument een ontwerp te maken voor de nieuwe glazen aanbouw van-, alsook tussen de raampartijen in de Watertoren.
Het leven van de onderwaterwereld en de reflectie van het licht op het wateroppervlak zijn haar inspiratiebronnen.
Mimicry (NO) 2010-2012
Mimicry (NO) 2010-2012
Mimicry – I : ms. Seaborn Odyssey (46 wandobjecten)
Mimicry – II : ms. Seaborn Sojourn (68 wandobjecten)
Mimicry – III: ms. Seaborn Quest (46 wandobjecten)
Voor drie Noorse Cruiseschepen maakte Barbara composities van gekleurde geblazen en handgevormde glazen elementen in het atrium, bibliotheek, restaurant en voor de terminal ontvangsthal.
Ieder schip heeft zijn eigen kleurpalet, bestaande uit meerdere kleuren. Omdat ze mond geblazen en handgevormd zijn, is er geen enkele gelijk. De verzilverde binnenkant geeft een parelmoerachtige uitstraling aan het geheel.
Woongebouw, Huizen (NL) 2010
Voor de privacy van de bewoners is het transparante vensterglas naast de kamerdeuren van de bewoners vervangen door 24 onder- en 24 boven ramen met een ingebrande kleurdecoratie.
De achtenveertig ramen, die refereren aan de vier verschillende leefsferen Christelijk, Huiselijk, Artistiek en het Gooi hebben als thema de vier elementen: Hemel en Aarde, Water en Vuur.
Nautilus IJburg Amsterdam (NL) 2008
The entrance gate of the Theo Frenkelhof in Amsterdam, the Netherlands, Nautilus, imagines an eccentric landscape. It invites to submerging in a magical fantasy world, by showing a different reality, which could as well be located somewhere in the universe, under the sea or in the interior of the earth, yet always in the here and now.
Particular to the project is that the purchasers and the tenants of the Theo Frenkelhof were given the art work as a gift from de Alliantie and from Waterstad 3.
Kunst op Kamers, Graft-De Rijp (NL) 2006
Kunst op Kamers is een podium van en voor professionele kunstenaars. Barbara koos voor haar deelname aan Kunst op Kamers, Graft-De Rijp voor de locatie van Smederij Bruntink. Van oorsprong was hier een smederij gehuisvest. De aanwezigheid van vele voorwerpen van de oude smid inspireerde haar tot het maken van een installatie die de relatie met vuur verbeeldt. De beelden zijn samengesteld uit keramische en in polyurethaan gegoten onderdelen. Door de gehele ruimte; de wanden, vloer en plafond dezelfde kleur coating te geven creëerde zij een betoverende, feeërieke sfeer.
Seres, ABN AMRO, Amsterdam (NL) 2004
Wat omstreeks 1996 in eerste instantie begint als een paar losse
objecten, geïnspireerd op bloemknoppen en zaaddozen zal zich gaandeweg
ontwikkelen tot een aparte groep. Vanuit compacte, samengestelde knoppen
ontstaan weelderige bloemen en bladeren die lijken te wuiven in de wind.
Fleurs de Mer I – II, ms. Zuiderdam en ms. Oosterdam 2002-2003
De serie Botanica krijgt grootse allure bij de prestigieuze opdracht om de plafonds van de eersteklas eetzalen van twee luxe cruiseschepen van de Holland America Line – de ms Oosterdam en de ms Zuiderdam – te decoreren.
De plafonds lijken op een omgekeerd bloemenveld met bladeren die lijken te wuiven en meedeinen op de stroming.
De installaties ‘Fleurs de Mer’ zijn verguld met bladgoud of met een combinatie van bladgoud en platina.
Uitvaartcentrum Daelwijck, Utrecht (NL) 2001
Het architecten bureau Molenaar & Co architecten in Delft ontwierp een nieuwe aula voor de begraafplaats in de wijk Overvecht te Utrecht en benaderde Barbara voor de kunsttoepassing. Deze bestond uit acht ramen met een gefused netwerk in reliëf en verschillende kleuren voor de Multifunctionele ruimte.
Galaxy, TNO/TPD, Eindhoven (NL) 1999
In 1999 Cor Unum was given the honor of developing a ceramic art project, to grace the new main building of TNO, then scheduled
to be built in Eindhoven (NL).
Cor Unum invited Amsterdam based Barbara Nanning to design the objects that together would form the imposing ceramic work
of art that now adorns this new building.
For her design of applied art in the new TNO building Barbara Nanning choose the theme of everlasting motion, a movement without end or beginning, the circle of life.
The artwork consists of 250 objects. These objects are placed so as to create an atmosphere of movement as they proceed from the atrium and wind their colorful way through the floors of the building utilizing the various concrete piers and pillars.
Barbara Nanning is a well known ceramic and glass designer in The Netherlands. Her work meets with great approval and appreciation accross the globe.
Originally a ceramist, she is constantly pursuing the limits and bounds of ceramic design.
An example: by developing a new colorful ‘skin’, built up from many layers filled with various types of sand and pure pigments, she has created new dimensions for contemporary ceramic art.
The bright, intense colors and a typical velvety feel make her work uniquely recognizable and very much admired.
Vis-à-vis, Wako City te Saitama, Japan 1997
The Training and Research Institute for Court Officials
Monument Mt. Fuji, Japan 1997
Monument voor de vulkaan Mt. Fuji: Petrified Dynamic Flow
Locatie: Stadsplein of Tamaho branch in Gotemba City, (Shizuoka prefecture) Japan, 2007
(assistent Architect Paul van Leeuwen).
Het kunstwerk verbeeldt de onbedwingbaarheid van de almachtige beweging van de aarde, haar dynamische stroom, en de absolute stilte van ogenblik. Het kunstwerk stijgt op uit de aarde – woeste dynamiek met zeven statische rustende punten.
Het zeven meter lange beeld Petrified dynamic flows, monument voor de mt. Fuji in Japan, is in Amsterdam 3-D vormgegeven in de computer (design ass. Arch. Paul van leeuwen). De digitale werktekeningen, met alle ijkpunten van het beeld, hebben er toe geleid dat het beeld, zonder mijn aanwezigheid, in Japan door anderen kon worden gerealiseerd.
Reclining Flowers Aalsmeer en Driebergen (NL) 1997-1999
Wat omstreeks 1996 in eerste instantie begint als een paar losse objecten geïnspireerd op bloemknoppen en zaaddozen zal zich gaandeweg ontwikkelen tot een aparte groep.
Bloemknoppen zijn het uitgangspunt voor enkele monumentale opdrachten zoals voor de Gemeente Aalsmeer, locatie Legmeerdijk / Hornmeerpark (1997) en voor de Nationale Politie, Hoofdstraat 54 in Driebergen (1999). Samen met de architect Paul van Leeuwen en het Haagse bedrijf Struktuur ’68 ontstaan manshoge beelden die uit geglazuurde segmenten zijn geassembleerd.
Voor deze en veel van haar monumentale opdrachten maak ik gebruik van geavanceerde computerontwerpen. Daarnaast heb ik voor de industrie nieuwe afwerkingslagen ontwikkeld die bij grootschalige projecten kunnen worden toegepast.
Eeuwige Beweging – VU (NL) 1992
Ik werk altijd vanuit de cirkel, een oervorm, in het centrum van de cirkel is een rustpunt.
Vanuit het rustpunt komt de beweging en dat is wat ik doe; de essentie van beweging en groei vastleggen in mijn werk.
Dit wordt gevisualiseerd in het buitenbeeld Eeuwige Beweging.
Locatie: Vrije Universiteit Amsterdam, Buitenveldertselaan, Buitenveldert.