Royal Leerdam Crystal
1995-2020
In 1994 werkt Barbara Nanning voor het eerst met glas op uitnodiging van het Nationaal Glasmuseum Leerdam en de glasfabriek Royal Leerdam Crystal, Leerdam. In de glasfabriek leert zij onder leiding van de meester-glasblazer Henk Verweij en hoofd afdeling Nabewerking Eddy Bek het materiaal kennen. Als vervolg op het Museumjaarobject 1995 volgt een jarenlange samenwerking met de glasfabriek Royal Leerdam Crystal voor de vervaardiging van Unica in hun Glasvormcentrum. Deze bestond in eerste instantie uit dikwandige schalen met nabewerkingen zoals slijpsel en zandstralen, waarbij zij volop gebruik maakte van de reflectie en de transparantie van het kristal.
Tegen het eind van de werk periode ontwikkelden de strakke objecten zich tot vrijere vormen, geïnspireerd op de flora en zeedieren.
Eeuwige lente
2010-2021
De installatie Eeuwige lente bestaat uit glazen geblazen en handgevormde spierwitte takken die uit wand-, tafel- en vloerobjecten steken, uit knoesten van knotwilgen of uit koralen. Met de vergulde boeketten wil ik de barokke vormgeving van de 18e eeuw naar een 21e eeuw eigentijdse vormentaal vertalen.
Monochroom
2001-2023
Sinds 2001 reis ik ieder jaar naar Novy Bor in Tsjechië, waar ik beschik over uiterst getalenteerde blazers en slijpers, maar vooral over kleur.
Klassiek Boheems slijpwerk, decoratieve Japanse bloemmotieven ontleend aan kimono’s, de wereld van het moderne optische geslepen glas, maar ook de natuur en de kristallografie duiken op en worden gecombineerd.
Verre églomisé
2002-2023
Sinds 2001 reis ik ieder jaar naar Novy Bor in Tsjechië, waar ik beschik over uiterst getalenteerde blazers en slijpers, maar vooral over kleur.
Het vergulden van glas, een geheel vergeten decoratietechniek zet ik eveneens krachtig in. Het verrijkt letterlijk en figuurlijk de sensuele binnenvormen van mijn schalen.
Chimaera
In nauwe samenwerking met de Tsjechische slijper Aleš Zvěřina heb ik de serie Chimaera gemaakt. De gezaagde en gesneden facetten in het kristal zorgen voor talloze optische effecten en geven diepte aan het werk. De geest van het Bauhaus, waar een intensieve wisselwerking tussen kunstenaars van verschillende disciplines in hun ateliers en ambachtslieden in hun werkplaatsen ten dienste stond van het eindproduct, zet zich voort in deze samenwerking.
Annagroen Glas
Kristal
Gekleurde schaduwen
2015-2023
Recentelijk ben ik gaan ‘tekenen’ met glas, waarbij tekening meegaat in de vorm.
Kleuren liggen als dunne lagen over elkaar heen en vouwen zich in de uitgeblazen welvingen;
zij lijken als Gekleurde Schaduwen van elkaar los te komen.
Mijn streven is dat vorm en kleur een stilleven worden.
Byzantium
2021-2023
Voor haar allernieuwste werk heeft Barbara Nanning inspiratie geput uit de grootse kleurenpracht van de Byzantijnse mozaïeken. Byzantium kwam van de zesde eeuw tot in de vroege middeleeuwen in het oosten van het voormalige Romeinse Rijk tot grote bloei. Op cultureel gebied staat deze periode bekend om figuratieve versieringen in kerken. Vorsten lieten mozaïek aanbrengen, zoals in de basiliek van San Vitale in Ravenna, door voorstellingen te maken van gekleurde en vergulde keramische tegeltjes. De schilder Gustav Klimt gaf er in het begin van de 20ste eeuw een nieuwe draai aan door het maken van grote friezen in de eetzaal van Palais Stoclet te Brussel. De herinterpretatie van de Byzantijnse mozaïeken vertaalt Barbara door het vergulden van opengelaten ruimtes tussen de glazen canes met 23.5 karaats bladgoud waardoor haar vormen nu een ongekende rijkdom tonen.